Ilman mustaa ei ole valkoista. Pääsiäisen värit.

Tornion Hedvig Eleonoran kirkko on 1600-luvun puukirkko

Tornion Hedvig Eleonoran kirkko on 1600-luvun puukirkko.

Pääsiäinen on kirkoissa täynnä symboliikkaa, vahvoja tekstejä, lauluja ja suuria tapahtumia. Pääsiäinen tuo yhteen ihmisiä monissa kirkkojen tilaisuuksissa ja myös kotona. Meidän perheen perinteisiin kuuluu pääsiäislammas ja sen ympärille monia herkkuja. Suunnittelemme ystävien kanssa menun ja teemme kaiken ruuan yhdessä. Siinä onkin mukava kuhina keittiössä!

Pastori Jane Fagerström toimittamassa Palmusunnuntain messua

Pastori Jane Fagerström toimitti Palmusunnuntain messun.

Pastori Jane Fagerström toimittamassa Palmusunnuntain messua

Ennen pääsiäisen pyhiä on ns. hiljainen viikko eli kärsimysviikko, jolloin seurataan Jeesuksen matkaa Golgatan ristille. Viikolla kirkkotekstiilien väri on violetti. Värin syvyys kärsimyksen symbolina tulee esiin. Moniin violetteihin kirkkotekstiileihin olen kirjonut piikkisiä ruusuja, köynnöksiä ja tie-symboliikkaa.

Tornion kirkossa otettiin käyttöön violetit kirkkotekstiilit Palmusunnuntaina. Kirjoin Tornion tekstiileihin Tornionlaakson ruusuja ja kullanvärisiä valon koukeroita, kuten on kirkon puukoristeissa. Violetti vie valoon.

Tornion Hedvig Eleonoran kirkko sisältä
Lähikuva kirjaliinasta

Tiistaina lähetin Matkahuollon kautta mustan kirjaliinan Tornioon. Siihen kirjoin verestä tahriintuneen kelohonkaristi. Tekstiili siunattiin käyttöön kiirastorstain messun päätteeksi. Kun se oli ollut hetken lukupulpetissa paikoillaan, valaisi ilta-aurinko ristin. Vaikuttava hetki.

Olen tehnyt Hämeenkosken kirkkoon 22 vuoden aikana neljä Elämänpuu - kirkkotekstiilisarjaa. Vuonna 2003 tein vihreät ja punaiset kirkkotekstiilit ja vuonna 2013-14 valkoiset ja violetit. Tänä pääsiäisenä sain tuoda kirkkoon mustan antependiumin, kirjaliinan ja kaksi stolaa. Ne siunattiin käyttöön pitkäperjantain messussa. Päivän aihe on Jeesuksen ristiinnaulitseminen ja kuolema. Messu oli vaikuttava. Ja kun vielä puhuin tekstiilien symboliikasta messun jälkeen kaikille, niin eihän siitä meinannut tulla mitään. Puhuin sitten kyynelten läpi.

Helenan puutarhan omenapuu
Antependiumin Elämänpuu

Antependiumin Elämänpuu on vanha ja vääntynyt rautatieomenapuu (Malus Hyvingenese). Puun malli on minun puutarhasta. Sen muoto on kuin kärsivä Kristus. Puu itkee. Kun sataa, niin vesipisarat roikkuvat omenapuussa, kuin kyyneleet. Kirjoin tekstiiliin kiiltäviä vuorikristalleja kyynelten symboliksi.

Antependiumin Elämänpuu kokonaisuudessaan
Lähikuva Antependiumin Elämänpuusta
Yleiskuva kirkosta

Hämeenkosken kirkko on minun ensimmäinen kotikirkko.

Antependiumin Elämänpuu
Lähikuva omenapuun silmusta

Elämä alkaa ristin juurelta, siksi kirjoin puun juurelle vihreitä versoja ja puun silmuihin hieman vihreää. Juuri sellaisilta silmut näyttivät omassa omenapuussa pitkäperjantaina.

Kirkon ikkunat ovat kaarevat. Mustan värin kaarista muodostuu hautakiviä, joiden juurella on liljoja ja ruusuja, kuten joululaulussa lauletaan.

Piikkiset ruusuköynnökset ovat kirjaliinan ja stolien symboliikassa. Niiden piikeissä on hieman verta (punaista silkkilankaa).

Ilman mustaa ei ole valkoista. Ilman pitkäperjantain Kristuksen kuolemaa ei ole pääsiäisen Kristuksen ylösnousemusta. Valo voittaa! Monissa kirkoissa vietetään pääsiäisyön messua. Se on vaikuttava!

Malmin kirkko Helsingissä on ollut kaksi vuotta remontissa. Nyt pääsiäisenä oli kirkossa ilo ja riemu! Kirkossa alkoivat jumalanpalvelukset. Vein Malmin kirkkoon valkoiset kirkkotekstiilit. Olen hyvin iloinen näistä tekstiileistä, sillä sain tehdä niihin erityisen maalauksellista taidekirjontaa.

Valkoinen kuvaa iloa, kiitosta, puhtautta ja autuutta. Se on myös Jumalan, Kristuksen, taivaan enkelien ja pyhien symboli.

Pastori Anni Punkka oli toimittamassa 2. Pääsiäispäivän messua.

Tekstiilien nimi on Sinun valostasi. Nimi tulee alttariseinän pronssiin valetusta krusifiksista, jonka on tehnyt kuvanveistäjä Arvo Siikamäki. Kristuksen otsaan heijastuu valo, koska Hän on perillä ja se valo loistaa Hänen kauttaan meille.

Krusifiksi on vaikuttava. Siinä on viiltoja ja haavoja. Kirjoin punaisia viiltoja antependiumiin. Kaarevat kuviot, lehdet ja oksat viittaavat Vanhan Testamentin lehtimaja-symboliikkaa. Lehtimaja oli kuin ensimmäinen kirkko. Tämä vertauskuva on maalattu monien keskiaikaisten kirkkojen kattoholveihin.

Antependiumin keskellä on ristejä, kuin rukouksia. Ompelin niihin hieman lankaa, jossa on aitoa kultaa. Valkoiseen kirjaliinaan kirjoin neljän evankelistan symbolit, kulmakivet.

Stolassa papin olkapäillä on kullanväristä kirjailua, eli valoa. Se on lupaus Jumalan huolenpidosta.

Hyvää pääsiäisen jälkeistä valoisaa kevättä sinulle!

Seuraava
Seuraava

Pihalta piispankaapuun